Tα πράγματα που αναφέρουμε σε μια συνέντευξη για δουλειά, θα έπρεπε να μένουν πιο αξέχαστα από αυτά που φοράμε. Κι όμως, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Η Γκαμπριέλ Γούντι, υπεύθυνη προσωπικού της εταιρείας χρηματοοικονομικού λογισμικού Intuit, διατυπώνει την άποψη ότι έξαλλα πατρόν, υπερβολικά πολλά αξεσουάρ, καθώς και τσαλακωμένα ρούχα θα μπορούσαν να αποσπάσουν την προσοχή των συνεντευξιαστών από τις απαντήσεις που δίνουμε ως υποψήφιοι για μια θέση εργασίας. O,τι φοράμε πρέπει να εναρμονίζεται με την ιδέα του μελλοντικού εργοδότη μας γύρω από τη σχέση μεταξύ επαγγελματισμού και κώδικα ένδυσης.
Για να αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, είναι σημαντικό ό,τι φοράμε να εναρμονίζεται με την ιδέα του μελλοντικού εργοδότη μας γύρω από τη σχέση μεταξύ επαγγελματισμού και κώδικα ένδυσης. Ωστόσο, η έννοια του «λουκ εργασίας» διαφέρει ανάλογα με τη θέση που διεκδικούμε. Από το εάν πρόκειται για μια δικηγορική εταιρεία ή μια χαλαρή νεοσύστατη επιχείρηση τεχνολογίας, μέχρι το ενδεχόμενο ο χώρος εργασίας να διέπεται από χαλαρούς ενδυματολογικούς κώδικες, όλοι αυτοί, είναι παράγοντες που οφείλουμε να εξετάσουμε. Στον κλάδο της τεχνολογίας, για παράδειγμα, οι εργοδότες είναι γενικά ευέλικτοι και δεν τους απασχολεί τί φοράμε ως εργαζόμενοι, σύμφωνα με την Λόρα Χάντινγκ, Διευθύνουσα Σύμβουλο της Found By Inc, εταιρείας ταλέντων και στελεχών που ειδικεύεται στον ψηφιακό σχεδιασμό.
«Εφόσον ο υποψήφιος νιώθει άνεση και σιγουριά και η εμφάνιση του δεν χαρακτηρίζεται από κάτι προσβλητικό, όπως μια παρεξηγήσιμη φωτογραφία ή φράση, τότε η διαδικασία της συνέντευξης μπορεί επιτέλους να επικεντρωθεί στο περιεχόμενο της συζήτησης». Προκειμένου να διαμορφώσουμε μια πιο σαφή εικόνα, σχετικά με το τί είναι προτιμότερο να φοράμε στις συνεντεύξεις για δουλειά, ζητήσαμε από τους ειδικούς να αποκαλύψουν ποιους θεωρούν τους μεγαλύτερους άρρητους ενδυματολογικούς κανόνες. Παρακάτω, βρίσκονται όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε.
Ρίχνουμε μια ματιά στις φωτογραφίες της εταιρίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή ρωτάμε απευθείας τους υπευθύνους προσλήψεων
Η περιήγηση στα σόσιαλ μίντια, προκειμένου να πάρουμε μια γεύση για το πώς κυκλοφορούν τα μέλη του προσωπικού κατά τις ώρες εργασίας, θα μας προσφέρει τη γενική αίσθηση των συνόλων που θα επιλέξουμε για την πολυαναμενόμενη συνέντευξη. «Δουλεύω σε μια εταιρεία τεχνολογίας και συμβουλεύω τους υποψηφίους να φορούν καθημερινά ρούχα με μια επαγγελματική αισθητική. Κυρίως όμως, τους επισημαίνω να επιλέγουν κάτι, με το οποίο νιώθουν άνετα», δηλώνει η Γούντι. Παρόλο που η συνέντευξη πραγματοποιείται μέσα από την οθόνη ενός υπολογιστή, προσπαθούμε να ντυθούμε σαν να πρόκειται να συναντηθούμε δια ζώσης.
Δεν φοράμε πιτζάμες ή αθλητικά παντελόνια σε μια συνέντευξη που πραγματοποιείται μέσω βιντεοκλήσης
Ακόμα κι αν πιστεύουμε ότι ο συνεντευξιαστής θα δει μόνο το πάνω μέρος του σώματός μας, καθώς η συνέντευξη πραγματοποιείται μέσα από την οθόνη ενός υπολογιστή, προσπαθούμε να ντυθούμε σαν να πρόκειται να συναντηθούμε δια ζώσης. «Αν η συνέντευξή πραγματοποιείται μέσω βιντεοκλήσης, δίνουμε βάση στο παντελόνι ή τη φούστα μας, ακόμα κι αν δεν πρόκειται να φαίνονται στην κάμερα. Έχω ακούσει μια ιστορία τρόμου από έναν πελάτη, τον οποίο διέκοψαν ενώ μιλούσε κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης και του ζήτησαν να σηκωθεί. Φορούσε ένα ωραίο τοπ ωστόσο, το παντελόνι του ήταν το κάτω μέρος της πιτζάμας του. Αυτό πραγματικά αποσυντόνισε την ομάδα ανθρωπίνου δυναμικού», μας διηγείται η Σάρα Τζόνστον, συνιδρύτρια του Job Search Journey.
Τα ρούχα μας μαρτυρούν πόσο σοβαρά παίρνουμε τη συνέντευξη
Εάν ντυθούμε υπερβολικά χαλαρά, ελλοχεύει ο κίνδυνος οι υπεύθυνοι προσωπικού να υποθέσουν ότι δεν είμαστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι με την ευκαιρία, ακόμα και αν το βιαστικό τους συμπέρασμα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. «Οτιδήποτε αποκαλυπτικό ή πρόχειρο, όπως ένα κομμένο μπλουζάκι ή ένα απλό κοντομάνικο θα μπορούσε να σχηματίσει λάθος εντύπωση, με αποτέλεσμα ως υποψήφιοι να φανούμε ανάξιοι της ευκαιρίας που ξεδιπλώνεται μπροστά μας», υπογραμμίζει η Τζάκι Κουέβας, διαχειρίστρια ανθρώπινου δυναμικού μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης.
Ανεξάρτητα από τη θέση που ονειρευόμαστε, οφείλουμε να είμαστε περιποιημένοι
Η δικηγόρος και επιχειρηματίας Κάρμεν Ρόζα, παρατηρεί ότι η πανδημία σαφώς έχει επιφέρει μια χαλαρότητα στους ενδυματολογικούς κώδικες στο χώρο εργασίας. Ωστόσο, επιμένει ότι είναι προτιμότερο να επιλέγουμε ρούχα συνέντευξης που εκφράζουν τη δυναμική της προσωπικότητάς μας. «Υπερβολικά μίνι φούστες, πουκάμισα γεμάτα ζάρες ή ασφυκτικά στενά παντελόνια δεν έχουν θέση σε μια συνέντευξη, όπου επιθυμούμε να αποπνέουμε αριστοκρατικότητα. Ως ιδιοκτήτης επιχείρησης, έχω πάντα στο μυαλό μου ότι οι υπάλληλοί μου είναι η επωνυμία μου. Οι πλούσιοι πελάτες δεν θέλουν η ομάδα του δικηγόρου τους να εμφανίζεται με φούτερ.»
Εάν ο ενδυματολογικός κώδικας αντίκειται στην προσωπικότητά μας, οφείλουμε να δώσουμε σημασία στα σημάδια
Μολονότι θεωρούμε ότι πρόκειται για ένα όνειρο ζωής, εάν ο ενδυματολογικός κώδικας αποτελεί θέμα που μας στεναχωρεί, ίσως η δουλειά να μην είναι κατάλληλη για εμάς. Δεν ξεχνάμε ότι σε μια συνέντευξη, δεν είναι μόνο ο διευθυντής προσλήψεων που ερευνά αν είμαστε συμβατοί με την ομάδα. Ερευνούμε και εμείς οι ίδιοι αν η σφαίρα στην οποία παλεύουμε να εισέλθουμε, είναι για εμάς ιδανική. Εάν η «στολή» της μελλοντικής μας θέσης αισθανόμαστε να μας καταπιέζει, αυτό είναι κάτι που πρέπει να εξετάσουμε, προτού συνάψουμε μια επαγγελματική συμφωνία. Εφόσον διαπιστώσουμε ότι είμαστε υποχρεωμένοι να υποκρινόμαστε κάποιον που δεν μας ταιριάζει, πιθανότατα πρόκειται για μια αποτρεπτική εταιρική κουλτούρα για εσάς.