Έντονος προβληματισμός, όπως ήταν αναμενόμενο άλλωστε, επικρατεί στο Μέγαρο Μαξίμου για το ισχυρό πλήγμα που δέχτηκε η κυβέρνηση από την τραγωδία των Τεμπών. Το πολύνεκρο δυστύχημα, που αποτελεί πλέον εθνική τραγωδία, έχει προκαλέσει σημαντική μείωση των δημοσκοπικών ποσοστών της ΝΔ, αλλά κυρίως μείωση της εμπιστοσύνης των πολιτών στην κυβέρνηση, ένα χαρακτηριστικό που δεν είχε τρωθεί όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα παρά τις κρίσεις που είχαν διατρέξει την τετραετή διακυβέρνηση της χώρας από τη ΝΔ.
Του Γιάννη Ντσούνου
Στις τάξεις της ΝΔ επικρατεί ανησυχία, καθώς οι πολίτες χρεώνουν το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για τα Τέμπη στην κυβέρνηση, που επί τέσσερα χρόνια βρίσκεται στο τιμόνι της χώρας και όφειλε να έχει διορθώσει το μεγαλύτερο τουλάχιστον μέρος (αν όχι όλα) από τα κακώς κείμενα του παρελθόντος. Με τις εκλογές να είναι πολύ κοντά χρονικά, αφού η τετραετία ολοκληρώνεται και μαθηματικά σε λίγους μήνες, το κυβερνητικό επιτελείο αναζητεί τρόπους ώστε να ανακάμψει δημοσκοπικά, αλλά και να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Ο τρόπος που θα το επιτύχει αυτό, χωρίς αυτό να είναι δεδομένο, μπορεί να φαίνονται απλός σε κάποιους, ωστόσο χρειάζονται αποφάσεις, επιμονή και σοβαρότητα.
Πώς θα κινηθεί η κυβέρνηση
Είναι δεδομένο ότι η κυβέρνηση, αλλά και προσωπικά ο πρωθυπουργός θα κινηθούν σε δύο παράλληλους άξονες: ο ένας είναι η τάχιστη διερεύνηση σε δικαστικό επίπεδο του δυστυχήματος, αλλά και της κατάσταση που επικρατούσε στον σιδηρόδρομο, με τάχιστη επίσης απόδοση ευθυνών σε πρόσωπα, όποια και είναι αυτά, και ο δεύτερος άξονας είναι η άμεση ενεργοποίηση όλων των προαπαιτούμενων και των προϋποθέσεων, ώστε να επαναλειτουργήσουν με ασφάλεια τα τρένα στην χώρα μας.
Στον πρώτο άξονα η κυβέρνηση δείχνει να επιμένει στην άμεση απονομή δικαιοσύνης και αυτό φάνηκε και από τις δηλώσεις, αλλά και την επιστολή προς τον κ. Ντογιάκο του ίδιου του πρωθυπουργού, ενώ σε ό,τι αφορά στον δεύτερο άξονα οι ανακοινώσεις από τον νέο υπουργό Μεταφορών Γιώργο Γεραπετρίτη για τον τρόπο που θα επανεκκινήσει η λειτουργία των τρένων δείχνει να κινείται στην σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο και οι δύο αυτοί άξονες κίνησης της κυβέρνησης θα φανούν στην πράξη, αφού ο χρόνος θα δείξει πόσο γρήγορα θα κινηθεί η δικαιοσύνη, αλλά και πόσο ασφαλής θα είναι η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου.
Η πολιτική διάσταση του θέματος
Σε πολιτικό επίπεδο η κυβέρνηση θεωρεί ότι έχει αναληφθεί η πολιτική ευθύνη τόσο από τον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, όσο και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό που έχει ζητήσει συγγνώμη. Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να αναλάβουν και μερίδιο ευθύνης και οι προηγούμενες κυβερνήσεις στον βαθμό που τους αναλογεί, κάτι που θα αποτελέσει μια γραμμή άμυνας στην έντονη πολιτική αντιπαράθεση που έχει ήδη ξεκινήσει με αφορμή το τραγικό δυστύχημα. Την ίδια ώρα η ΝΔ όλο το επόμενο χρονικό διάστημα θα ξορκίζει με κάθε τρόπο οποιαδήποτε προσπάθεια ή δήλωση που ενισχύει τον συμψηφισμό γεγονότων, αφού κάτι τέτοιο αφενός δηλητηριάζει τον δημόσιο διάλογο, αφετέρου δεν ευνοεί την διερεύνηση της αλήθειας. Το αντίθετο μάλλον αφού δημιουργείται ένα θολό τοπίο αναφορικά με τις ευθύνες.
Το ζήτημα Καραμανλή
Την ίδια ώρα αγκάθι για την κυβερνητική παράταξη αποτελεί και ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής, αφού από την μια οφείλει να δώσει τις δικές του εξηγήσεις, ενώ από την άλλη πρέπει να ξεκαθαριστεί αν θα είναι υποψήφιος στις επικείμενες εκλογές ή όχι. Σε ό,τι αφορά στο πρώτο, στην σύγκλιση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής ο Κώστας Καραμανλής για πρώτη φορά θα μιλήσει και θα δώσει τις δικές του εξηγήσεις για το δυστύχημα των Τεμπών.
Σε ό,τι αφορά την υποψηφιότητά του εδώ υπάρχει πρόβλημα και στο εσωτερικό της ΝΔ, αφού δεν είναι λίγες οι φωνές που αναφέρουν ότι ο ίδιος οφείλει να μην είναι υποψήφιος αντικρούοντας έτσι και το επιχείρημα που ακούστηκε ότι θα κριθεί από τον λαό και όχι από την αντιπολίτευση. Οι μέρες είναι δύσκολες και οι πληγές δεν έχουν ακόμη κλείσει και μέσα σε αυτό το βαρύ κλίμα η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός οφείλουν να δώσουν απαντήσεις στον ελληνικό λαό με σοβαρότητα και ψυχραιμία.