Πριγκόζιν δυστύχημα: Σε ανακοίνωσή της, η ερευνητική επιτροπή αναφέρει ότι οι ταυτότητες και των 10 ανθρώπων που σκοτώθηκαν στο αεροπορικό δυστύχημα αντιστοιχούν στον κατάλογο που αναφέρεται στο φύλλο πτήσης
Ο Γεβγκένι Πριγκόζιν είναι νεκρός, ανακοίνωσαν οι ρωσικές αρχές, όπως μεταδίδουν τα ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων. Με ανακοίνωσή της στο Telegram, η Ερευνητική Επιτροπή ανέφερε ότι οι ταυτότητες και των 10 ανθρώπων που σκοτώθηκαν στο αεροπορικό δυστύχημα στην περιοχή Τβερ αντιστοιχούν στη λίστα που αναφέρεται στο φύλο πτήσης. «Στο πλαίσιο της έρευνας για το αεροπορικό δυστύχημα στην περιοχή Τβερ, ολοκληρώθηκαν οι μοριακές γενετικές εξετάσεις. Με βάση τα αποτελέσματά τους, διαπιστώθηκαν οι ταυτότητες και των δέκα νεκρών, αντιστοιχούν στον κατάλογο που αναφέρεται στο φύλλο πτήσης» αναφέρει η δημοσίευση.
Οι επιβάτες:
Γεβγκένι Πριγκόζιν
Ντμίτρι Ούτκιν
Βαλερί Τσεκάλοβ – Ανώτερος σύμβουλος του Πριγκόζιν που χαρακτηρίστηκε από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών πως δρούσε «για ή εκ μέρους του Πριγκόζιν και διευκόλυνε αποστολές πυρομαχικών προς τη Ρωσική Ομοσπονδία».
Σεργκέι Προπούστιν
Εβγκένι Μακαριάν
Αλεξάντρ Τοτμίν
Νικολάι Ματούσεβ
Το πλήρωμα αποτελούσαν οι:
Αλεξέι Λεβσίν – Κυβερνήτης
Ρούσταμ Καρίμοβ – Συγκυβερνήτης
Κριστίνα Ρασπόποβα – Αεροσυνοδός
Το λίαρ τζετ έχασε απότομα έδαφος και έπεσε φλεγόμενο
Μυστηριώδεις παραμένουν οι συνθήκες που οδήγησαν στη συντριβή του αεροσκάφους όπου επέβαινε ο Γεβγκένι Πριγκόζιν της Wagner. Επισήμως, η συντριβή ερευνάται από τις ρωσικές αρχές που δεν έχουν αναφερθεί στα πιθανά αίτια, αλλά τα σενάρια, πολλά από τα οποία μέσα από τους κόλπους της Wagner, της μισθοφορικής εταιρείας του Πριγκόζιν, δίνουν και παίρνουν, Αυτά που γνωρίζουμε είναι ότι το λίαρ τζέτ έχασε απότομα ύψος, έπεσε φλεγόμενο και τα συντρίμμια του διασκορπίστηκαν σε μεγάλη ακτίνα.
Δεν αναφέρονται τα αίτια της συντριβής
Προς το παρόν οι ερευνητές δεν έχουν αναφερθεί στα ενδεχόμενα της συντριβής. Ωστόσο, κυκλοφορούν διάφορες εικασίες: ότι το αεροσκάφος χτυπήθηκε από πύραυλο εδάφους- αέρα, ότι είχε τοποθετηθεί σε αυτό βόμβα, ότι σημειώθηκε ατύχημα ή ότι ο πιλότος έκανε ένα μοιραίο λάθος.
Από την πλευρά τους οι Δυτικοί φαίνεται να επιρρίπτουν την ευθύνη για το δυστύχημα στον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν, καθώς η συντριβή σημειώθηκε δύο μήνες μετά την αποτυχημένη εξέγερση της Wagner.
Στηρίζει το Κρεμλίνο ο Λουκασένκο
Ο πρόεδρος της Λευκορωσίας Αλεξάντρ Λουκασένκο, στενός σύμμαχος της Μόσχας, υποστήριξε το Κρεμλίνο δηλώνοντας ότι «δεν μπορώ να φανταστώ» πως ο Πούτιν θα έδινε εντολή να δολοφονηθεί ο Πριγκόζιν.
Ο ίδιος ο Ρώσος πρόεδρος δεσμεύθηκε την Πέμπτη ότι θα διεξαχθεί ενδελεχής έρευνα για το περιστατικό και ότι αυτή θα καταλήξει σε συμπεράσματα.
Λουλούδια από υποστηρικτές του σε αυτοσχέδια μνημεία
Μετά τη συντριβή του αεροσκάφους κάτοικοι από διάφορες ρωσικές πόλεις όπου η Wagner είχε κέντρα στρατολόγησης – από το Νοβοσιμπίρσκ ως την Αγία Πετρούπολη—καταθέτουν λουλούδια σε αυτοσχέδια μνημεία προς τιμή του Πριγκόζιν. «Οι εχθροί τον σκότωσαν (…) αλλά ελπίζουμε ότι θα υπάρξει εκδίκηση εναντίον όσων διέπραξαν αυτό το έγκλημα», δήλωσε σήμερα στους δημοσιογράφους ένας υποστηρικτής του επικεφαλής της Wagner που κατέθεσε λουλούδια σε αυτοσχέδιο μνημείο στη Μόσχα.
Ο Πριγκόζιν και ο Ούτκιν «θα μείνουν στην ιστορία μας σαν πραγματικοί ήρωες, σαν ένα παράδειγμα του τι είδους των ανθρώπων που πρέπει να είμαστε», πρόσθεσε ο ίδιος.
Τι γνωρίζουμε για το αεροσκάφος
Το Embraer Legacy 600 ήταν γνωστό ότι σχετίζεται με τον όμιλο Wagner. Το FlightRadar έχει καταγράψει αρκετές πτήσεις στην Αγία Πετρούπολη και τη Μόσχα, αναφορές υπάρχουν μάλιστα ότι εθεάθη και στην Αφρική, όπου έχει μετατοπίσει η Wagner το ενδιαφέρον της. Κατασκευάστηκε το 2007 και το 2019, όταν είχε άλλη καταχώριση, περιελήφθη σε κατάλογο κυρώσεων του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών.
Νωρίτερα, το 2018, οι υπάλληλοι του Πριγκόζιν είχαν κανονίσει την αγορά του αεροσκάφους από τον ιδιοκτήτη του, την Autolex Transport, η οποία φέρεται να είχε δώσει ουσιαστική βοήθεια προς τον επικεφαλής του Wagner.
The bodies of those killed in the crash of the plane Embraer Legacy 600, owned by Yevgeny Prigozhin, are sent for forensic examination
Several channels report that 2 buses left the scene at 6 am.
According to preliminary data, the remains will be taken to the Tver morgue on… pic.twitter.com/Q1zDzXvEYQ
— Sprinter (@Sprinter99800) August 24, 2023
Η μοιραία πτήση
Η τελευταία πτήση αναχώρησε από τη Μόσχα, όπου σύμφωνα με ορισμένες αναφορές όπως τις μεταφέρει ο Guardian, τα στελέχη της Wagner συμμετείχαν σε συνάντηση με αξιωματούχους του υπουργείου Άμυνας της Ρωσίας. Τα στοιχεία δείχνουν ότι 33 λεπτά μετά την απογείωσή του από τη Μόσχα, έχασε γρήγορα ύψος και την επαφή με τους ελεγκτές.
Τα δεδομένα που εξέτασε ο Guardian έδειξαν ότι το τζετ – με αριθμό RA-02795 – απογειώθηκε από τη Μόσχα στις 17.46 τοπική ώρα (και ώρα Ελλάδας) και ανέβηκε σε ύψος πτήσης 28.000 ποδών, εκτός της εμβέλειας πολλών μικρών αντιαεροπορικών πυραύλων. Οι καιρικές συνθήκες κατά τη διάρκεια της σύντομης πτήσης ήταν ως καλές.
Τριάντα τρία λεπτά μετά την έναρξη της πτήσης, ενώ βρισκόταν περίπου ένα μίλι νότια του χωριού Κουζένκινο της επαρχίας Τβερ, το αεροσκάφος έχασε γρήγορα ύψος. Οι κάτοικοι του χωριού ανέφεραν ότι άκουσαν έναν δυνατό μεταλλικό κρότο και είδαν το τζετ να συντρίβεται σε χωράφι.
Διασπορά στα συντρίμμια
Τα συντρίμμια του λίαρ τζετ βρέθηκαν σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους. Η άτρακτος και οι κινητήρες έπεσαν στην περιοχή του αγροτικού οικισμού Κουζένκινσκογε, ενώ το πτερύγιο της ουράς κοντά στον οικισμό Κουζένκινο, δύο σημεία που απέχουν περίπου 2,5 χιλιόμετρα το ένα από το άλλο. Αυτή η διασπορά μπορεί να σημαίνει ότι η καταστροφή του αεροσκάφους άρχισε ενώ βρισκόταν στον αέρα.
Τι προκάλεσε την πτώση
Οι υποστηρικτές του Προγκόζιν από την πρώτη στιγμή ισχυρίστηκαν στο Telegram ότι το αεροπλάνο είχε καταρριφθεί σκόπιμα, πιθανόν από πύραυλο αεράμυνας ή με βόμβα στο αεροσκάφος. Οι ισχυρισμοί δεν έχουν επαληθευθεί. Εμπειρογνώμονες που εξέτασαν τα βίντεο από τη συντριβή περιγράφουν στον Guardian μια καταστροφή στη δομή του αεροσκάφους που συνδέεται με κάποιου είδους έκρηξη, είτε προερχόμενη από το εσωτερικό (βόμβα ή βλάβη), είτε από το εξωτερικό (πυραυλική επίθεση).
Άλλα ίχνη, όπως φαίνονται στο βίντεο, μοιάζουν με πυραυλικά. Μάρτυρες στο έδαφος είπαν μάλιστα ότι άκουσαν δύο εκρήξεις. Εν τω μεταξύ χαμηλής ποιότητας από τα συντρίμμια του αεροσκάφους στο έδαφος δείχνουν ότι μπορεί να υπάρχουν τρύπες σε τμήματα της ατράκτου.
Η ρωσική αρχή πολιτικής αεροπορίας δεν έκανε κανένα σχόλιο για τα αίτια της συντριβής, τα αίτια της οποίας ερευνώνται. Πάντως, συνεχίζει ο Guardian έχει καταγραφεί μόνο ένα ατύχημα με ένα Embraer Legacy 600 και αυτό αφορούσε μια σύγκρουση στον αέρα, από την οποία το αεροσκάφος επιβίωσε.
Έγιναν επισκευές;
Υπάρχουν ανεπιβεβαίωτες αναφορές ότι το αεροσκάφος είχε υποβληθεί σε επισκευές λίγο πριν από την τελευταία του πτήση. Η αεροσυνοδός, που έχασε και αυτή τη ζωή της στη συντριβή, είχε μεταφέρει στην οικογένειά της πληροφορίες ότι γίνονταν μυστηριώδεις επισκευές προ ημερών. Από την άλλη πλευρά και λόγω των κυρώσεων, η Embraer, η κατασκευάστρια εταιρεία, δήλωσε ότι σταμάτησε να παρέχει υποστήριξη για το αεροσκάφος το 2019.
Πύραυλος εδάφους-αέρος χτύπησε το τζετ του Πριγκόζιν, εκτιμούν Αμερικανοί αξιωματούχοι
Την ώρα που δεν υπάρχει ακόμα επίσημη ενημέρωση για αίτια της συντριβής του αεροσκάφους στο οποίο επέβαινε ο αρχηγός της Wagner Group Γεβγκένι Πριγκόζιν και ο Βλαντιμίρ Πούτιν κάνοντας τον «επικήδειό του» μίλησε για έναν ταλαντούχο επιχειρηματία που έκανε λάθη στη ζωή του, Αμερικανοί αξιωματούχοι πιστεύουν ότι η πτώση οφείλεται σε επίθεση με πύραυλο εδάφους – αέρος.
Οι αξιωματούχοι, οι οποίοι μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας λόγω της ευαισθησίας του θέματος στην DailyMail, τόνισαν ότι οι πληροφορίες είναι ακόμη προκαταρκτικές και υπό εξέταση. Σημειώνεται ότι οι αμερικανικές εκτιμήσεις έρχονται σε αντίθεση με όσα αναφέρουν από χθες τα ανεξάρτητα ρωσικά ΜΜΕ, τα οποία τονίζουν ότι η έκρηξη πιθανότατα οφείλεται σε βόμβα που είχε τοποθετηθεί στο αεροσκάφος.
Στο μεταξύ το ρωσικό πρακτορείο Baza υποστήριξε ότι οι θεωρίες περί κατάρριψης είναι πιθανόν λανθασμένες και επεσήμανε ότι γύρω από το σημείο της συντριβής δεν υπήρχαν ίχνη πυραύλων.
Στο ίδιο μήκος κύματος και αυτόπτες μάρτυρες – κάτοικοι της πόλης Kuzhenkino κοντά στο σημείο της συντριβής δήλωσαν ότι είδαν το αεροσκάφος να εκρήγνυται στον ουρανό πριν πέσει στη γη, αλλά δεν ανέφεραν κάποια πυραυλική επίθεση.
Η κάτοικος του Kuzhenkino, Anastasia Bukharova, 27 ετών, δήλωσε ότι περπατούσε με τα παιδιά της την Τετάρτη όταν είδε το τζετ. «Ακούσαμε ένα μπουμ, ακολούθησε έκρηξη στον ουρανό και το αεροσκάφος άρχισε να πέφτει προς τα κάτω».
Για «μεταλλικό κρότο» κάνουν λόγο μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής όπου συνετρίβη το Embraer
Οι κάτοικοι του χωριού που βρίσκεται κοντά στον τόπο της συντριβής του αεροσκάφους κατά την οποία θεωρείται ότι σκοτώθηκε ο αρχηγός της μισθοφορικής εταιρείας Wagner Γεβγκένι Πριγκόζιν δήλωσαν ότι άκουσαν έναν κρότο και στην συνέχεια είδαν το αεροπλάνο να συντρίβεται στο έδαφος.
Ο Βιτάλι Στέπενοκ, 72 ετών, κάτοικος του Κουζένκινο, δήλωσε στο Reuters: «Ακούω μια έκρηξη ή ένα μπαμ. Συνήθως, αν γίνει έκρηξη στο έδαφος υπάρχει ηχώ, αλλά ήταν μόνο ένα μπαμ και κοίταξα ψηλά και είδα άσπρο καπνό». «Ενα φτερό έφυγε προς τη μία κατεύθυνση και η άτρακτος έπεσε έτσι», είπε χειρονομώντας για να δείξει πώς έπεσε στο έδαφος το αεροπλάνο. «Και μετά σύρθηκε με το φτερό. Δεν καρφώθηκε με τη μύτη, γλιστρούσε».
Ο Βιτάλι Στέπενοκ είπε ότι φοβήθηκε ότι το αεροπλάνο θα έπεφτε στα σπίτια του χωριού.
«Ημουν εδώ. Πήδηξα στο ποδήλατό μου και βρέθηκα εκεί σε 20 λεπτά. Ολα φλέγονταν. Ανθρωποι βάδιζαν γύρω γύρω. Τράβηξαν κάποιον έξω, τα υπολείμματα…Δεν μπόρεσα να διακρίνω. Είδα μόνο τον αριθμό του αεροπλάνου, τους τον είπα, και αυτό ήταν». Αλλος κάτοικος του χωριού που παρουσιάσθηκε ως Ανατόλι είπε: «Γι’αυτό που συνέβη θα πω απλώς αυτό: δεν ήταν σαν βροντή, ήταν ένας μεταλλικός κρότος-ας το πούμε έτσι. Εχω ακούσει τέτοιους και στο παρελθόν».
Οι ρωσικές αρχές ανακοίνωσαν ότι ξεκίνησαν έρευνα. Μη κατονομαζόμενες πηγές δήλωσαν στα ρωσικά μέσα ότι πιστεύουν πως το αεροπλάνο καταρρίφθηκε από έναν ή περισσότερους πυραύλους εδάφους-αέρος.
Τι μπορεί να προκάλεσε τη συντριβή
Βίντεο που μεταφορτώθηκαν σε λογαριασμούς στην πλατφόρμα Telegram δείχνουν φλεγόμενα συντρίμμια σε χωράφι, ή ακόμη αεροσκάφος να πέφτει από τον ουρανό. Σύμφωνα με ένα κανάλι στην πλατφόρμα, ακούστηκαν «εκρήξεις» προτού συντριβεί το αεροσκάφος. Σύμφωνα με δεύτερο –το Grey Zone, το οποίο φέρεται να έχει σχέσεις με τη Βάγκνερ–, το αεροσκάφος καταρρίφθηκε.
Όπως ανακοινώθηκε, στη Ρωσία έχει ξεκινήσει έρευνα για «παραβίαση των κανόνων ασφαλείας των αεροπορικών μεταφορών». Ομάδα έρευνας «εστάλη επιτόπου (…) για να εξακριβώσει τα αίτια του δυστυχήματος», σύμφωνα με ανακοίνωση της ρωσικής επιτροπής έρευνας (σ.σ. εισαγγελίας).
Baza says an Embraer ERG 135 aircraft that belongs to Yevgeny Prigozhin crashed today in Tver, possibly after being shot down by air defenses. Rosaviatsiya says Prigozhin was listed among the passengers. https://t.co/3PJwIk3fzGhttps://t.co/EHZFVHnYuThttps://t.co/Tn0aFlJNcQ pic.twitter.com/Bvv0eQR4lp
— Rob Lee (@RALee85) August 23, 2023
Τα στοιχεία που «δείχνουν» έκρηξη
Προς το παρόν έχουν ανασυρθεί από τα συντρίμμια 8 από τις σορούς των επιβαινόντων σύμφωνα με τα ρωσικά πρακτορεία. Το TASS ανέφερε πως το αεροσκάφος τυλίχθηκε στις φλόγες μετά την πρόσκρουσή του στο έδαφος. Τα δεδομένα πτήσεων δείχνουν ότι το Embraer είχε φτάσει στα 28.000 πόδια όταν ξαφνικά χάθηκε το σήμα του, περίπου μισή ώρα μετά την απογείωσή του.
Ένα συγκεκριμένο βίντεο που δημοσίευσε το κρατικό RIA Novosti δείχνει ένα αεροσκάφος που του λείπει ένα φτερό να «βουτά» προς το έδαφος, υποστηρίζοντας ότι καταγράφει την πτώση του μοιραίου Embraer στην περιφέρεια Τβερ. Το αμερικανικό δίκτυο CNN επισημαίνει ότι προς το παρόν δεν έχει σταθεί δυνατό να επαληθευτεί η γνησιότητα του κλιπ, ωστόσο αναλυτές εξηγούν ότι τα συγκεκριμένα πλάνα, εάν αποδειχτούν αληθινά, «δείχνουν» κάποιου είδους έκρηξη.
«Περιστρέφεται καθώς πέφτει με μεγάλη ταχύτητα και αφήνει πίσω του πολύ καπνό. Επομένως, είναι ένα αεροσκάφος που έχει πιάσει φωτιά. Επίσης, φαίνεται ότι λείπουν δομικά μέρη του αεροσκάφους, κάποιες αεροδυναμικές επιφάνειες» είπε στο αμερικανικό δίκτυο ο βετεράνος ρεπόρτερ αεροδιαστημικής Μάιλς Ο Μπράιεν αφού εξέτασε το βίντεο. «Ένα αεροσκάφος σαν αυτό… απλώς δεν πέφτει με τέτοιο τρόπο από τον ουρανό χωρίς να έχει συμβεί κάτι πολύ ασυνήθιστο» πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η πτώση προκλήθηκε πιθανότατα από έκρηξη είτε εντός είτε εκτός του αεροσκάφους, όπως συμβαίνει κατά την πυροδότηση ενός εκρηκτικού υλικού ή το χτύπημα από έναν πύραυλο. Σε αντίστοιχα συμπεράσματα καταλήγει και ο Ντέιβιντ Σούσι, πρώην επιθεωρητής ασφαλείας στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ, βλέποντας το βίντεο με την πτώση του αεροσκάφους που του λείπει ένα φτερό.
Σύμφωνα με την Daily Mail, στα ρωσικά social media κυκλοφορεί έντονα η θεωρία ότι η συντριβή προκλήθηκε από κρυμμένη βόμβα μέσα σε μια κάσα με ακριβά κρασιά που βρισκόταν στο αεροσκάφος. Το αεροσκάφος ανήκε στην εταιρεία MNT-Aero, η οποία ειδικεύεται στις αεροπορικές μεταφορές επιχειρηματιών.
Τι έδειχναν τα πρώτα στοιχεία για τη μοιραία πτήση
Οι δέκτες του δικτύου Flightradar24 έλαβαν για πρώτη φορά δεδομένα από το αεροσκάφος στις 14:46 (ώρα Μόσχας). Στη συνέχεια, υπολογίστηκαν οι θέσεις του αεροσκάφους από τις 14:59 (ώρα Μόσχας) έως τις 14:59 (ώρα Μόσχας), καθώς το αεροσκάφος ανέβηκε σε ύψος πτήσης 28.000 ποδιών και μετέδιδε δεδομένα έως τις 15:20:14 (ώρα Μόσχας).
Παρόλο που το αεροσκάφος δεν μετέδιδε πληροφορίες θέσης, έδινε άλλα δεδομένα όπως το υψόμετρο, η ταχύτητα, ο κατακόρυφος ρυθμός και οι ρυθμίσεις του αυτόματου πιλότου. Στις 15:10 (ώρα Μόσχας) το αεροσκάφος οριζοντιώθηκε στα 28.000 πόδια και συνέχισε την πτήση μέχρι τις 15:19 (ώρα Μόσχας), οπότε ο κατακόρυφος ρυθμός μειώθηκε δραματικά και το αεροσκάφος κατέβηκε για λίγο, πριν ανέβη σε μέγιστο ύψος 30.100 ποδιών. Στη συνέχεια κατέβηκε ξανά στα 27.500 πόδια και στη συνέχεια ανέβηκε φτάνοντας στα 29.300 πόδια, πριν οριζοντιωθεί εκ νέου. Αμέσως μετά, το αεροσκάφος κατέβηκε σε υψόμετρο 19.725 ποδιών, ενώ τα τελευταία δεδομένα ελήφθησαν στις 15:20:14 (ώρα Μόσχας).
Το γράφημα υψομέτρου δείχνει τα τελευταία 32 δευτερόλεπτα των δεδομένων ύψους που έλαβε η υπηρεσία
Το διάγραμμα απεικονίζει τον αναφερόμενο κατακόρυφο ρυθμό του αεροσκάφους σε πόδια ανά λεπτό Το αεροσκάφος συνέχισε να αναφέρει δεδομένα μέχρι τις 15:20:14 UTC, όταν μετέδωσε υψόμετρο 19.725 ποδών.