Τροπολογία απαγόρευσης πώλησης υγρών καυσίμων σε μοτοσικλετιστές που δεν φορούν κράνος φέρνει ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Με τροπολογία στο νομοσχέδιο για το νέο ΚΟΚ, που θα κατατεθεί εντός των προσεχών ημερών στη Βουλή, θα προβλέπεται η απαγόρευση πώλησης υγρών καυσίμων σε μοτοσικλετιστές που δεν φορούν κράνος, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Μιλώντας στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, ο υπουργός γνωστοποίησε ότι θα προβλέπονται υψηλά πρόστιμα σε όσους πρατηριούχους δεν συμμορφωθούν με την απαγόρευση. Υπεύθυνες για την εφαρμογή του νόμου θα είναι η ΔΗΜΕΑ μαζί με άλλες υπηρεσίες ελέγχου του υπουργείου.
«Η πρωτοβουλία αξίζει να αγκαλιαστεί από όλους» τόνισε ο κ. Θεοδωρικάκος, επισημαίνοντας την ανάγκη μιας πανεθνικής καμπάνιας που θα υποστηρίζει το αυτονόητο: «είσαι πάνω στο μηχανάκι, φοράς κράνος είτε είσαι οδηγός είτε συνοδηγός». Από την πλευρά του, ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος θεωρείται και εμπνευστής της σχετικής πρότασης, επισήμανε ότι είναι ευθύνη μας κοινωνική και πολιτική να πείσουμε τους ανθρώπους ότι το να μη φορούν κράνος είναι μια τραγική επιλογή.
Η ιδέα έφτασε στο υπουργείο ύστερα από πρωτοβουλία πρατηρίου υγρών καυσίμων στην Κίσσαμο Χανίων που αποφάσισε ότι δεν θα παρέχει καύσιμα σε οδηγούς και συνεπιβάτες δικύκλων που δεν φορούν κράνος. Αυτή η κίνηση ήρθε ως απάντηση στον θάνατο ενός 17χρονου σε τροχαίο.
Δεν το κρατάμε στο χέρι!
Η σημασία του κράνους για τον οδηγό, ιδιαίτερα για τους μοτοσικλετιστές, είναι τεράστια και καθοριστική για την ασφάλειά τους στους δρόμους. Το κράνος δεν αποτελεί απλώς ένα αξεσουάρ ή μια νομική υποχρέωση, αλλά έναν σημαντικό παράγοντα που μπορεί να σώσει ζωές και να μειώσει δραματικά τις συνέπειες σοβαρών ατυχημάτων. Το κράνος έχει σχεδιαστεί για να προστατεύει το κεφάλι, το πιο ευάλωτο μέρος του σώματος σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος. Σε περίπτωση πτώσης ή σύγκρουσης, το κράνος μειώνει τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών στο κεφάλι και τον εγκέφαλο. Οι σοβαροί τραυματισμοί στο κεφάλι, όπως οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, μπορούν να είναι θανατηφόροι ή να προκαλέσουν μόνιμες αναπηρίες. Το κράνος απορροφά την πρόσκρουση και μειώνει την ένταση των επιπτώσεων, προστατεύοντας τον εγκέφαλο και το κρανίο.
Μείωση της δύναμης πρόσκρουσης
Τα κράνη είναι κατασκευασμένα από υλικά που απορροφούν την ενέργεια κατά την πρόσκρουση, όπως αφρώδη υλικά ή πολυουρεθάνη. Αυτά τα υλικά μειώνουν τη δύναμη που ασκείται στο κεφάλι και τον εγκέφαλο κατά την σύγκρουση, μειώνοντας τον κίνδυνο τραυματισμού. Το σωστό κράνος, που πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας, μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο σε ένα τροχαίο ατύχημα.
Προστασία από έκθεση στον αέρα
Εκτός από την προστασία από σοβαρούς τραυματισμούς, το κράνος προστατεύει επίσης τον οδηγό από τις αντίξοες καιρικές συνθήκες και άλλους εξωτερικούς κινδύνους. Κατά την οδήγηση, ο αέρας, η βροχή, οι έντονες ηλιακές ακτίνες ή η σκόνη μπορεί να προκαλέσουν δυσκολία στην όραση και να επηρεάσουν την απόδοση του οδηγού. Το κράνος παρέχει έναν φραγμό στον αέρα και στα καιρικά φαινόμενα, επιτρέποντας στον οδηγό να παραμείνει συγκεντρωμένος και ασφαλής.
Αύξηση της ορατότητας και της ευχέρειας οδήγησης
Ειδικά τα κράνη με ενσωματωμένα οθόνες ή προσωπίδες προστατεύουν τα μάτια από τον ήλιο, την ομίχλη, τη βροχή ή τη σκόνη, διευκολύνοντας την οδήγηση σε δύσκολες συνθήκες. Με την καλή ορατότητα, ο οδηγός μπορεί να αντιδράσει πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ασφάλεια σε απρόβλεπτες καταστάσεις. Αυτό καθιστά την οδήγηση πιο ασφαλή και την πρόληψη ατυχημάτων πιο αποτελεσματική.
Αντιμετώπιση της αισθητικής και ψυχολογικής ασφάλειας
Η χρήση κράνους δεν προστατεύει μόνο το σώμα, αλλά προσφέρει και ψυχολογική αίσθηση ασφάλειας στον οδηγό. Όταν ο οδηγός γνωρίζει ότι είναι προστατευμένος από τους κινδύνους του δρόμου, είναι πιο ήρεμος και επικεντρωμένος στην οδήγηση, μειώνοντας τις πιθανότητες για ατυχήματα που οφείλονται σε νευρικότητα ή ανασφάλεια.
Στην Ελλάδα και πολλές άλλες χώρες, η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική από τον νόμο για τους μοτοσικλετιστές και τους επιβάτες. Η παραβίαση αυτής της υποχρέωσης μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα ή άλλες νομικές συνέπειες. Ωστόσο, πέρα από τη νομική υποχρέωση, η χρήση κράνους αποτελεί και μια κοινωνική ευθύνη, καθώς προστατεύει όχι μόνο τον ίδιο τον οδηγό αλλά και τους άλλους χρήστες του δρόμου. Οι στατιστικές δείχνουν ότι η χρήση κράνους μειώνει σημαντικά την πιθανότητα σοβαρών τραυματισμών ή θανάτου σε μοτοσικλετιστές. Σύμφωνα με έρευνες, οι μοτοσικλετιστές που φορούν κράνος έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό σε σχέση με εκείνους που δεν το φοράνε. Ειδικότερα, η χρήση κράνους μειώνει την πιθανότητα θανάτου από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις κατά περισσότερο από 40%.