Έντονες συζητήσεις και ερωτήματα έχει προκαλέσει η είδηση ότι ο ηθοποιός Άνθιμος Ανανιάδης πραγματοποίησε γυρίσματα στην Ακρόπολη για τις ανάγκες της ταινίας του The Greek Job, λίγες εβδομάδες μετά την πολυσυζητημένη άρνηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) να επιτρέψει αντίστοιχα γυρίσματα στον διεθνώς καταξιωμένο Έλληνα σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για την ταινία Bugonia. Η σύγκριση ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες και τις προσεγγίσεις των Αρχών δεν άργησε να προκαλέσει αντιδράσεις, με κοινό ερώτημα: «Γιατί όχι στον Λάνθιμο και ναι στον Άνθιμο;» Σύμφωνα με πληροφορίες, η άδεια για τα γυρίσματα της ταινίας The Greek Job δόθηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, η οποία έχει την αρμοδιότητα να εγκρίνει σχετικά αιτήματα εντός ωραρίου λειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου, όταν δεν κρίνεται απαραίτητη η παραπομπή στο ΚΑΣ. Όπως έγινε γνωστό, το σενάριο της ταινίας κρίθηκε ως συμβατό με τον χαρακτήρα του χώρου, με ιστορική θεματολογία εμπνευσμένη από την Ελληνική Επανάσταση. Αντίθετα, στην περίπτωση του Λάνθιμου, η Εφορεία έκρινε ότι το αίτημα έπρεπε να εξεταστεί από το ΚΑΣ, λόγω της φύσης των σκηνών και των τεχνικών απαιτήσεων. Το ΚΑΣ τελικώς απέρριψε το αίτημα, θεωρώντας πως οι σκηνές ήταν ασύμβατες με τον συμβολισμό και την πολιτισμική βαρύτητα του Παρθενώνα.
Η ταινία The Greek Job είναι μια παραγωγή που ο Άνθιμος Ανανιάδης σχεδιάζει εδώ και χρόνια, με τα πρώτα γυρίσματα να έχουν ξεκινήσει ήδη από το 2019. Η ταινία, μια ιστορική περιπέτεια μυστηρίου, εξελίσσεται σε ένα νουάρ σύμπαν που συνδέει το σήμερα με τις αξίες και τα ιδανικά του 1821. Μεταξύ των διεθνών συμμετοχών ξεχωρίζουν ο Έρικ Ρόμπερτς (αδελφός της Τζούλια Ρόμπερτς), ο Costas Mandylor, και ο Rico Simonini. Στο καστ συμμετέχει και ο αείμνηστος Κώστας Βουτσάς, στην τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση. Η μουσική της ταινίας περιλαμβάνει και έργο του Μίκη Θεοδωράκη, με τον ίδιο τον συνθέτη να έχει εγκρίνει τη χρήση του εμβληματικού «Δρόμοι Παλιοί» σε σύγχρονη διασκευή, πριν τον θάνατό του.
Ο Ανανιάδης ενσαρκώνει τον ήρωα Γιάννη Γρηγοριάδη, έναν πρώην ηγέτη επαναστατικής οργάνωσης που βρίσκει καταφύγιο στο Άγιο Όρος, προτού επιστρέψει σε έναν κόσμο γεμάτο συνωμοσίες, πολιτικά συμφέροντα και υπόγειες διαδρομές εξουσίας. Η αφήγηση εστιάζει στον αγώνα των «συγχρόνων απογόνων» των ηρώων του ’21, διατηρώντας υψηλούς συμβολισμούς για την ελευθερία, την εθνική ταυτότητα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας. Η ταινία αποτελεί συμπαραγωγή της AA Productions του Ανανιάδη και της αμερικανικής Olive Branch Media του Τζορτζ Ζακ, γνωστού από τη συμμετοχή του σε blockbusters όπως Fast & Furious, xXx και Chronicles of Riddick. Στην παραγωγή συμμετέχει επίσης ο Ανδρέας Κοντογούρης, με διεθνή παρουσία στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Παρά τη θεσμική διαφοροποίηση μεταξύ των δύο περιπτώσεων, η δημόσια συζήτηση εστιάζει πλέον στην ανάγκη για ενιαία και σαφώς διατυπωμένα κριτήρια, που να διασφαλίζουν τη διαφάνεια στις αποφάσεις πρόσβασης σε μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η σύγκριση μεταξύ της θεσμικής απόρριψης του αιτήματος του πολυβραβευμένου Γιώργου Λάνθιμου και της έγκρισης για ένα πρότζεκτ πιο αβέβαιου καλλιτεχνικού βεληνεκούς αναδεικνύει, πέρα από κάθε πρόθεση, την αναγκαιότητα ενός εθνικού διαλόγου για τη διαχείριση του πολιτιστικού μας πλούτου — με κριτήριο όχι μόνο την προστασία των μνημείων, αλλά και τη διατήρηση της πολιτιστικής αξιοπιστίας της χώρας διεθνώς.