Οι τουρκικές προκλήσεις δεν σταματούν ενώ ο «σουλτάνος» Ερντογάν δείχνει πιο απρόβλεπτος από ποτέ. Το Αιγαίο βρίσκεται πάντα στο στόχαστρο της Άγκυρας και γι΄αυτό η στροφή σε «έξυπνα» όπλα στα ελληνικά νησιά, με σκοπό την αποτελεσματικότερη άμυνα του Αιγαίου, αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό της νέας στρατηγικής για τους εξοπλισμούς. Αυτό επεξεργάζεται η κυβέρνηση και σύντομα […]
Οι τουρκικές προκλήσεις δεν σταματούν ενώ ο «σουλτάνος» Ερντογάν δείχνει πιο απρόβλεπτος από ποτέ. Το Αιγαίο βρίσκεται πάντα στο στόχαστρο της Άγκυρας και γι΄αυτό η στροφή σε «έξυπνα» όπλα στα ελληνικά νησιά, με σκοπό την αποτελεσματικότερη άμυνα του Αιγαίου, αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό της νέας στρατηγικής για τους εξοπλισμούς. Αυτό επεξεργάζεται η κυβέρνηση και σύντομα το σχέδιο θα παρουσιαστεί στο ΚΥΣΕΑ και την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, σύμφωνα με δημοσίευμα του «Έθνους».
Ωστόσο, όπως συμπληρώνεται, μόνο για τη συντήρηση του υφιστάμενου αεροναυτικού οπλοστασίου ώστε να παραμείνει εν δράσει και να είναι μάχιμο τουλάχιστον κατά την τρέχουσα εικοσαετία θα απαιτηθούν πλέον των 2,5 δισ. ευρώ, η αποπληρωμή των οποίων σχεδιάζεται να γίνει εντός δεκαπενταετίας.
«Η κυβέρνηση συγκλίνει στην άποψη ότι αντί για την αγορά καινούργιων μαχητικών αεροσκαφών και πλοίων επιφανείας θα πρέπει να αξιοποιηθεί η μορφολογία του νησιωτικού συμπλέγματος του Αιγαίου και επ΄αυτού να ενισχυθεί η αντιαεροπορική “ομπρέλα” και η πυραυλική “ασπίδα” ώστε νησιά στρατηγικής σημασίας να μετατραπούν σε “αβύθιστα αεροπλανοφόρα” εκ των οποίων να αντιμετωπίζονται οι όποιοι εξ Ανατολών επίδοξοι αεροναυτικοί εισβολείς» αναφέρεται στο δημοσίευμα.
Σύμφωνα με το «Έθνος», η νέα τάση που επικρατεί στο υπουργείο Αμυνας υπαγορεύει την ανάγκη άμεσου εκσυγχρονισμού των αντιαεροπορικών συστημάτων και την ενίσχυση των επάκτιων συστοιχιών βλημάτων επιφάνειας στα νησιά. Επίσης, ήδη έχουν ξεκινήσει οι συνομιλίες με την Lockheed Martin για την κατάρτιση της σύμβασης εκσυγχρονισμού των F-16, ενώ αναμένεται να ξεκινήσει και αντίστοιχη συζήτηση για τη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των γαλλικών μαχητικών mirage 2000 και 2000-05. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη κούρσα για να στηριχτούν οι ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες με την ανάθεση σε αυτές διαφόρων εργασιών είτε από την τροποποίηση συμβάσεων Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων παλαιότερων προγραμμάτων είτε από τα νέα προγράμματα συντήρησης και εκσυγχρονισμού υφιστάμενου πολεμικού υλικού.
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 βρίσκεται προ των πυλών, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 1,5 δισ. και η αποπληρωμή του θα ολοκληρωθεί πέραν των δέκα ετών. Οι αρχικές συζητήσεις προβλέπουν τον πλήρη εκσυγχρονισμό μόνο 95 F-16. Για τα υπόλοιπα 35 F-16 που είναι παλαιότερου τύπου αναζητείται αγοραστής. Όσον αφορά στον στόλο των γαλλικής κατασκευής Mirage, το κόστος ανανέωσης/ εκσυγχρονισμού του στόλου θεωρείται απαγορευτικό, παρά τα πλεονεκτήματα που παρέχουν στην ελληνική πολεμική αεροπορία έναντι της τουρκικής.
Ο εκσυγχρονισμός των αμερικανικών αντιαεροπορικών Patriot ύψους 55 εκατ. αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα στην ΙΝΤΡΑΚΟΜ μέσω χρηματοδότησης από τη Raytheon. Επίσης έχει αρχίσει ήδη να «τρέχει» η «κόκκινη» σύμβαση συντήρησης των ρωσικών αντιαεροπορικών που παρέμενε μπλοκαρισμένη επί δύο δεκαετίες. Το συνολικό κόστος συντήρησης υπολογίζεται στα 50 εκατ. σε βάθος πενταετίας.
Σύμφωνα με το «Έθνος», το Πολεμικό Ναυτικό επίσης συζητάει το ενδεχόμενο προμήθειας δύο επάκτιων συστοιχιών κατευθυνόμενων βλημάτων NSM της νορβηγικής εταιρείας Kongsberg, ύψους 120 εκατ. ευρώ.
«Οι δύο επίγειες μονάδες προβλέπεται να εγκατασταθούν σε συγκεκριμένα νησιά του Ανατολικού και Κεντρικού Αιγαίου που θα ενεργούν ως “αβύθιστα αεροπλανοφόρα”. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και ελληνική βιομηχανική συμμετοχή μέσω της ΜΕΤΚΑ» σημειώνεται- ενώ υπολογίζεται ότι το επόμενο 18μηνο θα μπορούσε να υπάρξει σύμβαση με έναρξη παραλαβών στα τέλη του 2020.
Ακόμη, όπως συμπληρώνεται, το υπουργείο Άμυνας προχωρά σε πωλήσεις αμυντικού υλικού προκειμένου να εξασφαλίσει χρήματα για τη συντήρηση και τον εν μέρει εκσυγχρονισμό του υπαρχόντων οπλικών συστημάτων. Ηδη έχουν βγει στο «σφυρί» αποσυρόμενα υλικά όπως τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (συγκεκριμένα, ρωσικής προέλευσης BMP) και πυρομαχικά διαφόρων διαμετρημάτων. Επίσης το Πολεμικό Ναυτικό παρέχει τα «πνευματικά δικαιώματα» στην ΙΝΤΡΑΚΟΜ για την ανάπτυξη Συστήματος Επικοινωνιών συμμετέχοντας με ποσοστό επί των κερδών στις πωλήσεις του συγκεκριμένου συστήματος σε τρίτες χώρες.
Άλυτο παραμένει το πρόβλημα του εκπαιδευτικού αεροσκάφους για την Πολεμική Αεροπορία. Σήμερα υπάρχει στη Μονάδα Εκπαιδεύσεως στην Καλαμάτα ένας μεγάλος στόλος εκπαιδευτικών αεροσκαφών που είναι εκτός λειτουργίας- από τα 44 εκπαιδευτικά αεροπλάνα πετάνε τα 4. Μία από τις σκέψεις που υπάρχουν είναι η ανανέωση του στόλου των εκπαιδευτικών αεροσκαφών μέσω λίζινγκ και η δημιουργία Διεθνούς Αεροπορικού Κέντρου Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα σε συνεργασία με άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου καθώς υπάρχει ζήτηση από τρίτες χώρες κυρίως του Αραβικού Κόλπου.
Τέλος, η συντήρηση και η επισκευή των 70 αμερικανικών μεταχειρισμένων επιθετικών και ταυτόχρονα μεταφορικών ελικοπτέρων OH-58D Kiowa Warrior που δώρισαν οι ΗΠΑ στον Ελληνικό Στρατό θα γίνει στα στρατιωτικά εργοστάσια και το κόστος θα ανέλθει στα 42 εκατ.