Αλλάζει το εξεταστικό σύστημα στο Λύκειο και συγκεκριμένα στην τρίτη τάξη, όχι όμως σύμφωνα με τις περιγραφές που γνωρίζαμε το τελευταίο διάστημα και προέκυπταν από δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή η οποία κάνει λόγο για αναδίπλωση του Υπουργείου το οποίο επαναφέρει επί της ουσίας τις δέσμες. Όπως αναφέρει […]
Αλλάζει το εξεταστικό σύστημα στο Λύκειο και συγκεκριμένα στην τρίτη τάξη, όχι όμως σύμφωνα με τις περιγραφές που γνωρίζαμε το τελευταίο διάστημα και προέκυπταν από δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή η οποία κάνει λόγο για αναδίπλωση του Υπουργείου το οποίο επαναφέρει επί της ουσίας τις δέσμες.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, ανατρέπεται το σενάριο με τις διπλές εξετάσεις στη Γ΄ Λυκείου για την απόκτηση απολυτηρίου καθώς το υπουργείο Παιδείας υπαναχωρεί από την αρχική του σχετική εξαγγελία, υπό την πίεση των αντιδράσεων, ακόμη και εσωκομματικών, που τόνιζαν σκωπτικά ότι «ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου καταργεί τις Πανελλαδικές καθιερώνοντας διπλές εξετάσεις».
Ουσιαστικά, η τελική πρόταση αποτελεί επιστροφή στο μακροβιότερο και πλέον δοκιμασμένο εξεταστικό σύστημα μεταπολιτευτικά: τις δέσμες που καθιερώθηκαν επί ΠΑΣΟΚ το 1983 και εφαρμόστηκαν έως και το 1999. Πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου είναι το νέο σύστημα να αρχίσει να εφαρμόζεται από τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου το 2020-2021.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου, η τελική πρόταση για το νέο εξεταστικό σύστημα θα παρουσιαστεί μέσα στον Ιανουάριο και από αυτή απουσιάζει η εξεταστική του Ιανουαρίου. Συγκεκριμένα, η αρχική πρόταση που παρουσιάστηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου και πριν από τη ΔΕΘ, ανέφερε ότι για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα πραγματοποιούνται «κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες» (έτσι τις ονομάζει το υπουργείο), δύο φορές τον χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου στην έως τότε ύλη) και τον Ιούνιο (σε όλη την ύλη). Οι βαθμοί στα διαγωνίσματα Ιανουαρίου θα «συμμετέχουν» στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνον αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου. Ωστόσο, εξαιτίας των αντιδράσεων που υπήρξαν και εστίασαν στο άγχος που προκαλούν ακόμη και οι προαιρετικές εξετάσεις σε μαθητές και γονείς καθώς και στο επιπλέον κόστος που απαιτείται για την προετοιμασία των μαθητών, το υπουργείο, διά του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), εγκαταλείπει το σχέδιο για τις εξετάσεις τον Ιανουάριο, καταλήγοντας σε ένα σύστημα που προσομοιάζει με εκείνο των δεσμών. Σε αυτό οι υποψήφιοι διάλεγαν μία από τις 4 δέσμες, οι οποίες οδηγούσαν σε συγκεκριμένες ομάδες σχολών. Οι υποψήφιοι εξετάζονταν σε 4 μαθήματα.
Με την αναθεωρημένη πρόταση του υπ. Παιδείας και του ΙΕΠ, πλέον οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα σε κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις μόνο στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, μάθημα κοινό για όλους τους υποψηφίους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που θα επιλέγει κάθε μαθητής, ανάλογα με τις σχολές στις οποίες θα επιθυμεί να εισαχθεί. Στη Γ΄ Λυκείου τα εξεταζόμενα για τα ΑΕΙ μαθήματα θα είναι εξάωρα, ενώ το αναλυτικό πρόγραμμα θα συμπληρώνεται από τα Θρησκευτικά, τη Γυμναστική και ένα μάθημα εργασιών στο πλαίσιο της μαθητικής κοινότητας, ώστε να ενισχύεται η συνεργατικότητα των μαθητών.
«Οι εξετάσεις στα 4 μαθήματα θα είναι κεντρικά οργανωμένες ώστε να διασφαλίζεται το αδιάβλητο, ωστόσο προσπαθούμε να αμβλύνουμε το άγχος των υποψηφίων» ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», το ίδιο υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.
Βαθμός πρόσβασης
Ο βαθμός πρόσβασης για τα ΑΕΙ θα προκύπτει από τις κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις του Ιουνίου και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Ωστόσο, καθώς υπάρχουν ενστάσεις ότι, μέσω του απολυτηρίου, θα αυξηθεί η πίεση των γονιών προς τους εκπαιδευτικούς για υψηλότερους βαθμούς, οι ιθύνοντες αναζητούν τη χρυσή τομή ως προς τη βαρύτητα που θα έχουν οι ενδοσχολικοί βαθμοί στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης.
Ως προς το πώς ένας μαθητής Γ΄ Λυκείου θα αποκτά το απολυτήριο, η τελική πρόταση δεν έχει σημαντικές αλλαγές από την αρχική που παρουσίασε το ΙΕΠ. Οι βαθμοί των τετραμήνων θα λαμβάνουν υπόψη τη συμμετοχή στην τάξη, καθώς και α) το διαγώνισμα 1ου τετραμήνου το οποίο διεξάγεται σε όλα τα σχολεία συγκεκριμένη μέρα για κάθε μάθημα, με θέματα που καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα τα χαράματα της ίδιας μέρας επιτροπές εκπαιδευτικών από όλες τις περιφέρειες και με αυτόματη διόρθωση των απαντήσεων (ηλεκτρονικό σύστημα) και β) εκτενή εργασία για κάθε μάθημα εντός του σχολείου, η οποία θα κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου θα ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που θα βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.
Παράλληλα, θα προχωρήσει η αναδιάταξη της Β΄ και Γ΄ Λυκείου, σχέδιο στο οποίο ο Κ. Γαβρόγλου δίνει ιδιαίτερο βάρος, κάνοντας ωστόσο το πολιτικό λάθος, όπως παραδέχονται πολλοί εντός ΣΥΡΙΖΑ, να τη συνδέσει με τη μεταρρύθμιση στο εξεταστικό. Αυτό είχε ως συνέπεια τα θετικά της νέας δομής στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου να επισκιαστούν από την κριτική για τις παλινωδίες της κυβέρνησης και την αδυναμία της να καταργήσει τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Αλλωστε, και με την τελική πρόταση του υπ. Παιδείας, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις απλώς θα… αλλάξουν όνομα.
Θέσεις εισακτέων
Αλλαγές φέρνει στο φετινό σύστημα πρόσβασης η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, διά της συγχωνεύσεως των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς. Κατά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, στο ΤΕΙ Αθηνών ορίστηκαν 3.075 θέσεις εισακτέων και στο ΤΕΙ Πειραιώς 1.300 θέσεις. Η ίδρυση του πανεπιστημίου θα αυξήσει τις θέσεις τις οποίες θα μπορούν να διεκδικήσουν τον Ιούνιο του 2018 οι απόφοιτοι Γενικού Λυκείου (ΓΕΛ). Αντίθετα, χαμένοι θα είναι οι απόφοιτοι Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑΛ), οι οποίοι με το ισχύον σύστημα μπορούν να διεκδικήσουν το 1% των θέσεων στα πανεπιστήμια και το 20% των θέσεων στα ΤΕΙ (οι υπόλοιπες διατίθενται στους αποφοίτους ΓΕΛ και σε άλλες υποκατηγορίες υποψηφίων). Για να αντιμετωπίσει την αδικία για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ, το υπ. Παιδείας εξετάζει, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τρία σενάρια. Το πρώτο είναι η αύξηση των θέσεων του Παν. Δυτικής Αττικής τις οποίες θα διεκδικήσουν οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ, και το δεύτερο η αύξηση του ποσοστού 20% που μπορούν να διεκδικήσουν οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ στα ΤΕΙ. Το τρίτο σενάριο είναι συνδυασμός των δύο πρώτων.