από τη Φωτεινή Βρύνα Επικεφαλής του Τομέα Ισότητας της ΕΝ.Π.Ε. Περιφερειακή Σύμβουλο Αττικής Η δημογραφική κατάρρευση της Ελλάδας είναι ίσως το πιο σημαντικό πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίζει η χώρα μας και το οποίο μπορεί μακροχρόνια να αποδειχθεί μοιραίο. Αλήθεια έχετε σκεφτεί τι πληθυσμό θα έχει η χώρα μας μετά από μερικές δεκαετίες; Πού θα οδηγήσει […]
Επικεφαλής του Τομέα Ισότητας της ΕΝ.Π.Ε.
Περιφερειακή Σύμβουλο Αττικής
Η δημογραφική κατάρρευση της Ελλάδας είναι ίσως το πιο σημαντικό πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίζει η χώρα μας και το οποίο μπορεί μακροχρόνια να αποδειχθεί μοιραίο.
Αλήθεια έχετε σκεφτεί τι πληθυσμό θα έχει η χώρα μας μετά από μερικές δεκαετίες; Πού θα οδηγήσει αυτή η φθίνουσα αριθμητική πορεία του πληθυσμού μας;
Πώς θα συντηρείται ο γηραιότερος πληθυσμός, αν ο νεότερος πληθυσμός διαρκώς φθίνει;
Έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Δημογραφικών και Κοινωνικών Αναλύσεων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μας προσφέρει πολλά στοιχεία.
Δυστυχώς όμως τα στοιχεία τα οποία δίνει δεν είναι διόλου αισιόδοξα. Συγκεντρωτικά σύμφωνα με όσα παρουσιάζει και διατυπώνει η έρευνα, ο πληθυσμός της Ελλάδας στο μέλλον θα μειωθεί σημαντικά.
Σήμερα ο πληθυσμός της χώρας είναι σχεδόν 11 εκατομμύρια. Το 2050 υπολογίζεται ότι στην καλύτερη περίπτωση θα είναι 10 εκατομμύρια και στην χειρότερη 8,3 εκατομμύρια. Μιλάμε για μείωση του πληθυσμού που θα κυμαίνεται από περίπου 800 χιλιάδες μέχρι 2,5 εκατομμύρια άτομα.
Ο πληθυσμός ηλικίας 20-69 ετών που δυνητικά θα μπορούσε να δουλέψει θα μειωθεί από 7 εκατ. που ήταν το 2015 σε περίπου 5 εκατ.
Ο πληθυσμός που πραγματικά δουλεύει και παράγει θα μειωθεί από 4,7 εκατ. που ήταν το 2015 σε περίπου 3,4 εκατ.
Αλήθεια πώς ακριβώς, λοιπόν, θα συνεχίζει να ζει ένα έθνος έχοντας πολύ περισσότερους ηλικιωμένους που θα έχουν δικαίωμα στη σύνταξη και πολύ λιγότερους νέους, που θα παράγουν στην αγορά εργασίας;
Σήμερα η ανεργία των νέων μαστίζει τη χώρα μας με ποσοστά που υπερβαίνουν το 40%. Και δεν είναι μόνο η ανεργία που χτυπά τον ενεργό πληθυσμό, καθώς έχουμε μειώσεις εισοδημάτων, αυξήσεις φόρων, έκτακτες εισφορές τύπου ΕΝΦΙΑ που έρχονται και μένουν, κάνοντας την εξίσωση του δημογραφικού προβλήματος εξαιρετικά δισεπίλυτη.
Μην γελιόμαστε, λοιπόν, κάτω από αυτές τις συνθήκες, πώς θα αποφασίσει ένα νέο ζευγάρι να προχωρήσει στην απόκτηση, έστω και ενός παιδιού; Η πολιτεία οφείλει γρήγορα να συνειδητοποιήσει την καταστροφή που συντελείται από την ωρολογιακή βόμβα του δημογραφικού και να προχωρήσει σε πρωτοβουλίες και δράσεις.
Με απλά λόγια, η λύση στο δημογραφικό πρόβλημα είναι η στήριξη των νέων γονέων να αποκτήσουν παιδιά και να τα εντάξουν σε μια νέα οικογένεια.
Στην οικογένεια που διαχρονικά στην ελληνική κοινωνία ήταν ο πιο δυνατός υποστηρικτικός θεσμός τόσο του ατόμου, όσο και του έθνους. Πρέπει να δουλέψουμε πάνω σε συγκεκριμένο σχέδιο, με συγκεκριμένη στόχευση, απέναντι στην ωρολογιακή αυτή βόμβα που είναι το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας. Μεμονωμένες και αποσπασματικές πρακτικές δεν μπορεί να έχουν μακροχρόνια αποτελέσματα σε σχέση με το δημογραφικό πρόβλημα.
Είναι γεγονός ότι η οποιαδήποτε δημογραφική πολιτική χρειάζεται χρόνο για να αποδώσει αποτελέσματα.
Είναι αλήθεια ότι η αύξηση του ποσοστού γεννήσεων χρειάζεται δεκαετίες για να μετατραπεί σε αύξηση του εργατικού δυναμικού. Η αύξηση και η μείωση του πληθυσμού της χώρας ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τις τελευταίες δεκαετίες την πορεία του πλήθους των πολυτέκνων οικογενειών της χώρας.
Η μείωση του ρυθμού με τον οποίο οι οικογένειες αποκτούν τέσσερα ή περισσότερα τέκνα, δρα πολλαπλασιαστικά για τη μείωση του πληθυσμού, καθώς δεν αναπληρώνονται οι άτεκνοι και οι άγαμοι, το πλήθος των οποίων έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
Αυτό και μόνον αποδεικνύει τη σημασία των πολύτεκνων οικογενειών για τον ελληνικό πληθυσμό. Αναστροφή της δημογραφικής κατάρρευσης χωρίς αύξηση του αριθμού των νέων πολύτεκνων οικογενειών δεν μπορεί να συντελεσθεί σε καμία απολύτως περίπτωση. Πρέπει λοιπόν το δημογραφικό πρόβλημα να γίνει η απόλυτη εθνική προτεραιότητα και στρατηγική της Πολιτείας.
Για να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος. η πολιτεία οφείλει να υιοθετήσει μια σειρά μέτρων όπως διατυπώθηκαν από την Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων σε εκδήλωση που πραγματοποίησε το Γραφείο Ισότητας της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας.
Αναλυτικά οι προτάσεις έχουν ως εξής:
Να επανέλθει το ποσοστό 20% για τις προλήψεις, που μειώθηκε στο 15% στον ΑΣΕΠ. Το ίδιο να ισχύει και στις προσλήψεις των εκπαιδευτικών.
Να καθιερωθούν οι ελεύθερες (χωρίς εισοδηματικά ή άλλα κριτήρια) μετεγγραφές των πολυτέκνων και των τέκνων τους, που είναι φοιτητές.
Να θεσπιστεί ως αφορολόγητο το όριο της φτώχειας, όπως το καθορίζει η ελληνική στατιστική υπηρεσία.
Να εξαιρεθούν οι πολύτεκνοι από τον φόρο πολυτελούς διαβιώσεως για τα αυτοκίνητά τους.
Να παρασχεθεί η δυνατότητα στους δήμους και τις περιφέρειες να χορηγούν, ως δημογραφικά κίνητρα, χρηματικά βοηθήματα στις μητέρες που αποκτούν το 4ο και άνω τέκνο τους και συγχρόνως αποκτούν την πολυτεκνική ιδιότητα.
Να επανέλθει το μειωμένο τιμολόγιο της ΔΕΗ.
Επαναχορηγήσει της σύνταξης πολύτεκνης μητέρας και των πολυτεκνικών επιδομάτων.
Να εξαιρεθεί από τον την καταβολή ΕΝΦΙΑ η πρώτη κατοικία των πολυτέκνων καθώς και ο συμπληρωματικός φόρος.
Να επανέλθει το αφορολόγητο των παιδιών στις 25.500 ευρώ για όσους έχουν τέσσερα προστατευόμενα τέκνα και να θεσπισθεί επί πλέον τουλάχιστον 5.000 ευρώ για κάθε ένα από το 5ο και επί πλέον τέκνα.
Να εξαιρεθεί η πρώτη κατοικία των πολυτέκνων από τους πλειστηριασμούς.
Διαβάστε ακόμη: