Με τη συνδρομή της ΕΥΠ, η οποία ζητήθηκε από τους επικεφαλής των ερευνών, δηλαδή του Υπουργείου Εξωτερικών και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας, συνεχίζεται η έρευνα για την πιστοποίηση των συνθηκών, κάτω από τις οποίες προκλήθηκε στη Λιβύη το τρομακτικό δυστύχημα, που στοίχισε τις ζωές πέντε μελών της ελληνικής αποστολής άλλων. Η ΕΥΠ επί του παρόντος, συνδράμει σε πληροφοριακό επίπεδο.
Του Πέτρου Καρσιώτη
Σύμφωνα με πληροφορίες η εικόνα που λαμβάνουν τα στελέχη στην χώρα μας, είναι συμβατή με τροχαίο δυστύχημα και τυχαίο γεγονός, ενώ η μεγάλη φωτιά και η έκρηξη, που ακολούθησαν τη σύγκρουση αποδίδονται, στο αρχικό στάδιο της έρευνας, στο τροποποιημένο ντεπόζιτο του αγροτικού οχήματος, το οποίο έπεσε πάνω στο λεωφορείο από την αντίθετη κατεύθυνση και πάνω σε στροφή και το οποίο έφερε πολλαπλάσια ποσότητα καυσίμου από την κανονική. Εδώ ένα ερώτημα ζητά απάντηση και είναι το για ποιο λόγο ένα ντεπόζιτο καυσίμων έχει δεχθεί τέτοια τροποποίηση που το ντεπόζιτο να μοιάζει με βυτίο, έτοιμο, στο πρώτο ατύχημα να εκραγεί.
Η πρώτη απάντηση είναι ότι η επέμβαση έγινε- ίσως και σε πολλά άλλα- λόγω των δυσκολιών ανεύρεσης καυσίμων από τις δραματικές συνθήκες, που υπάρχουν στη Λιβύη, χωρίς να μπορεί να αποκλειστεί με απόλυτη βεβαιότητα στην παρούσα φάση των ερευνών, άλλη εκδοχή. Γεγονός είναι, από όσες πληροφορίες έχουν φθάσει στις ελληνικές Αρχές Ασφαλείας ότι στο αγροτικό όχημα, το οποίο συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά, πάνω σε στροφή, με το λεωφορείο, που μετέφερε την ελληνική στρατιωτική αποστολή αλληλεγγύης, επέβαινε μια οικογένεια Λιβύων, στοιχείο, που απομακρύνει πολύ την πιθανότητα «χτυπήματος» από άγνωστους ενόπλους.
Πάνω σε στροφή η σύγκρουση
Σύμφωνα με πληροφορίες του cnn.gr από στρατιωτικές πηγές, η σύγκρουση του λεωφορείου, που επέβαινε η ελληνική αποστολή και του αγροτικού οχήματος ήταν πλαγιομετωπική και πάνω σε στροφή. Το αγροτικό όχημα, στο οποίο επέβαινε η οικογένεια, χτύπησε στην αριστερή πλευρά του λεωφορείου, στο ύψος της θέσης του οδηγού και σε δευτερόλεπτα το λεωφορείο τυλίχθηκε στις φλόγες. Ο οδηγός και ο αρχηγός της αποστολής (έμπειρος καταδρομέας) εκτινάχθηκαν μετρά μακριά και σώθηκαν σοβαρά τραυματισμένοι. Όσοι κάθονταν στα πρώτα καθίσματα τραυματίστηκαν θανάσιμα.
Καταθέσεις των μαρτύρων
Στο μικροσκόπιο των Αρχών, ωστόσο, τις ίδιες ώρες, είναι και οι καταθέσεις των στελεχών, που βίωσαν με τραύματα την τραγωδία, αλλά επέζησαν. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ένας εκ των τραυματιών κατέθεσε ότι το ένα από τα δύο στρατιωτικά οχήματα που τους συνόδευαν, ξαφνικά αύξησε την ταχύτητά του και εξαφανίστηκε από το οπτικό τους πεδίο. Λίγα λεπτά αργότερα έγινε η σύγκρουση με το αγροτικό όχημα στη περιοχή Ναράουα, που βρίσκεται περίπου 85 χλμ από την πόλη Μπάιντα». Στρατιωτικές πηγές, που έχουν γνώση αρκετών στοιχείων, ανέφεραν πάνω σ αυτό ότι ο λόγος, που το πρώτο στρατιωτικό όχημα αύξησε την ταχύτητα του, ήταν επειδή οι πολλές στροφές που συναντούσαν στη διαδρομή δυσκόλευαν τον έλεγχο των σημείων προτού περάσει το λεωφορείο που μετέφερε την ελληνική αποστολή.
Το χρονικό της τραγωδίας
Το C130 της Πολεμικής Αεροπορίας, προσγειώθηκε στις 12:30 το μεσημέρι της Κυριακής, στη Βεγγάζη. Ο αρχικός προγραμματισμός, αποκαλύπτεται, ότι ήταν το αεροσκάφος, να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της πόλης Αλ Μπάιντα, που βρίσκεται σε κοντινότερη απόσταση απο την Ντέρνα, την περιοιχή που ήταν και ο τελικός προορισμός της αποστολής. Όμως, ο σχεδιασμός άλλαξε, καθώς το έδαφος στον διάδρομο του αεροδρομίου της πόλης Αλ Μπάιντα είχε υποχωρήσει σε πολλά σημεία, λόγω των πλημμυρών και εκφράστηκαν ανησυχίες και φόβοι για την ασφάλεια της προσγείωσης.
Τα μέλη της αποστολής, αφού αποβιβάστηκαν στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Βεγγάζης, επιβιβάστηκαν σε ένα λεωφορείο το οποίο σύμφωνα με τοπικές πηγές ήταν ολοκαίνουργιο, με μηδέν χιλιόμετρα και αναχώρησαν, προς την Ντέρνα, η οποία έχει πληγεί βαρύτατα από τις σαρωτικές πλημμύρες, λόγω της επέλασης και εκεί του Daniel. Οι ίδιες Στρατιωτικές πηγές υποστηρίζουν ότι «αφού οι ελληνικές διπλωματικές αρχές εκτίμησαν το περιβάλλον ασφάλειας στη περιοχή και έλαβαν τις εγγυήσεις από τις λιβυκές αρχές για την ασφάλεια της ελληνικής αποστολής οργανώθηκε η ομάδα που θα ταξίδευε, μέσα σε γρήγορες διαδικασίες. Επρόκειτο για αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας και απαγορεύεται η μεταφορά όπλων».
Σε ποια νοσοκομεία νοσηλεύονται
Υπεςνθυμίζεται ότι το πρωί της Δευτέρας επαναπατρίστηκαν οι 13 πολυτραυματίες, όλοι στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και μεταφέρθηκαν με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ στα στρατιωτικά νοσοκομεία του Κλάδου, όπου ανήκει ο καθένας. Οι 10 από τους 13 τραυματίες νοσηλεύονται στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, τρεις στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας και ένας στο Ναυτικό Νοσοκομείο της Αθήνας. Η υγεία τους δεν φαίνεται να κινδυνεύει, ωστόσο, δύο τραυματίες, που αντιμετωπίζουν σοβαρά κατάγματα, θα χειρουργηθούν άμεσα. Ο τρίτος μεταφραστής, παρέμεινε για νοσηλεία στη Λιβύη και φέρει κατάγματα στη λεκάνη και στα πλευρά.
Σε ό,τι αφορά τις σορούς των τριών στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των δύο διερμηνέων, που έχασαν τη ζωή τους, μεταφέρθηκαν με αεροσκάφος C-2 και ακόμα είναι σε εξέλιξη η η διαδικασία ταυτοποίησης τους με εξέταση DNA, αφού προηγήθηκε λήψη δείγματος από τους τραγικούς γονείς. Οι Αρχές, που ερευνούν την υπόθεση, σχεδόν, καταλήγουν ότι πρόκειται πράγματι για τροχαίο δυστύχημα και αποκλείουν το ενδεχόμενο του «χτυπήματος».